Page 12 - ההגנה - גליון מס' 40
P. 12

‫גלגוליה של העמותה להנצחת נפגעי האוטובוסים‬
                                          ‫ב‪ 30-‬בנובמבר ‪1947‬‬

‫העמותה להנצחת נפגעי האוטובוסים הוקמה ביוזמת עיריית נתניה בסוף שנות ה‪ .80-‬מטרותיה היו‪ :‬הקמת אתר‬
‫הנצחה לנפגעי האוטובוסים ב‪ 30-‬בנובמבר ‪ 1947‬ליד מושב נחלים‪ .‬ההתקפות הערביות של שני אוטובוסים אלה‬
‫פתחו את מלחמת העצמאות; הנצחת המאבק על פתיחת הדרכים והפצת מורשת הגבורה; פיתוח ואחזקה שוטפת‬

                                                                                                    ‫של אתר ההנצחה‪.‬‬
‫המייסדים היו‪ :‬עיריית נתניה‪ ,‬עיריית חדרה‪ ,‬מועצה אזורית חבל מודיעין‪ ,‬מושב נחלים‪ ,‬חברת אגד‪ ,‬החברה להגנת‬

                     ‫הטבע‪ ,‬נהג האוטובוס מנתניה אריה הלר‪ .‬נציגי המשפחות השכולות ‪ -‬אילנה לוין‪ ,‬רחל הלביץ‪.‬‬
                     ‫החל משנת ‪ 1987‬התקיימו טקסים לציון אירוע תקיפת האוטובוסים ב‪ 30-‬בנובמבר בכל שנה‪.‬‬

‫מיקום הטקסים השתנה משנה לשנה‪ .‬נערכו טקסים בנתניה ובחדרה‪ ,‬בפתח תקווה ובנחלים‪ .‬בשנת ‪ 1989‬נערך הטקס‬
‫במושב נחלים‪ .‬נהג האוטובוס מנתניה לירושלים בתש"ח‪ ,‬אריה הלר‪ ,‬השתתף בהסעת תלמידים מישיבת נחלים‪ ,‬מנתניה‬
‫וחדרה‪ ,‬כ‪ 40-‬תלמידים מכל עיר‪ .‬הנסיעה הייתה סמלית להנצחת האירוע‪ .‬התלמידים הוסעו בנסיעה המיוחדת מצומת‬
‫סירקין למקום האירוע ‪ -‬הכניסה הצפונית לנחלים‪ .‬חברי קואופרטיב אגד מצאו אוטובוס מדגם זהה שהיה ביום התקיפה‬

                                                                                       ‫ושיפצו אותו במיוחד לאירוע ההנצחה‪.‬‬

                                                                         ‫הצעות לאתר הנצחה‬
                      ‫חברי העמותה פעלו באופן נמרץ להקמת אתר הנצחה‪ .‬בתאריך‬
                      ‫‪ 10.7.1988‬פורסמה מודעה בעיתון מעריב‪ ,‬בה התבקשו הצעות של‬

                                                              ‫מתכננים לתכנון אתר ההנצחה‪.‬‬

                      ‫ביום שני‪ ,‬י"ג אב תשמ"ט‪ ,14.8.1989 ,‬קיימה העמותה בנתניה דיון בנושא‬
                      ‫האתר‪ .‬למודעה נענה האדריכל נחמיאס ששלח את הצעתו בדואר‬
                      ‫בליווי הסברים‪ .‬בישיבה קודמת‪ ,‬בתאריך ‪ ,4.1.1989‬הוחלט לבקש‬
                      ‫הצעות מאדריכלי עיריית נתניה וחדרה‪ .‬חברי העמותה היו מעוניינים‬

                                 ‫בהצעות נוספות על מנת לבחור את ההצעה הטובה ביותר‪.‬‬

‫פנייה למתכננים‪1988 ,‬‬                                 ‫בפני חברי העמותה הונחו שלוש הצעות‪:‬‬
                      ‫הצעה ראשונה‪ :‬האדריכל נחמיאס הציע לבנות גלגל אבן גדול על גבי‬
                      ‫תלולית עפר‪ ,‬ממנו ירדו מדרגות או שביל מפותל שעליו רשומים שמות‬
                      ‫הנופלים‪ .‬הוא לא הופיע בפני חברי העמותה‪ ,‬אך הצעתו נשלחה בליווי‬

                                                                             ‫הסברים מדויקים‪.‬‬

‫הצעה שנייה‪ :‬ריטה אברבוך‪ ,‬אדריכלית עיריית נתניה‪ ,‬הציגה את הצעתה‪ .‬בתכנון היו שני קירות בזווית‪ ,‬שייצרו יחד חדר‬
‫בגודל  ‪ 7X7‬מ' שקוע כמטר אחד באדמה‪ .‬לעוברים והשבים ייראה כי האנדרטה בולטת כמטר וחצי מעל פני האדמה עם‬
‫מדרגות לעליה לגג שטוח‪ ,‬מעין במה לטקסים‪ .‬מעליה הוצע לבנות שני לוחות בטון יצוק שמדגיש את האירוע‪ .‬את שמות‬
‫החללים ניתן יהיה לרשום על הקירות בחלק התחתון‪ .‬ריטה אברבוך הדגישה כי במידה ויחסר תקציב‪ ,‬ניתן יהיה להקים את‬

                                                                                                      ‫האתר בשלושה שלבים‪.‬‬

‫הצעה שלישית‪ :‬המהנדס אהרון עמילני מטעם עיריית חדרה הציע כי ייבנה קיר בטון אפור מבניה מחוספסת‪ ,‬שיתנשא‬
‫לגובה ‪ 1.20-2‬מטר‪ ,‬באורך ‪ 6‬מטר‪ .‬הקיר יסמל את העלייה ועיקולי הדרך לירושלים‪ .‬על הקיר‪ ,‬מהמרכז  לכיוון  צד שמאל‪,‬‬
‫יודבקו שני לוחות בטון מלבנים המסמלים את האוטובוסים‪ .‬שני לוחות הבטון יהיו מנוקבים בחורים להזכיר את פגיעת‬

                                                                                ‫הכדורים שנורו מהמארב לעבר האוטובוסים‪.‬‬
‫בחלקו הימני של הקיר תרשם המילה 'לזכר' ועל טבלה יירשמו שמות החללים‪ ,‬סיפור האירוע וציון העובדה כי במקום הזה‬

                      ‫‪ 12‬גיליון ‪ | 40‬תשע"ו ‪2016‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17