Page 95 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 95

‫באין המנון ל'הגנה' ׀ ‪95‬‬

  ‫בערב אחד בא אליי ]גרשון[ ריבלין ואמר לי‪" :‬יש פה שיר שכתב אלתרמן‪,‬‬
  ‫מחר כל החבר'ה יבואו למשק הפועלות"‪ [...] 19.‬בערב כתבתי את השיר‬
  ‫'ביציקה אחת'‪ .‬זה באמת יצא במשך כמה רגעים בלי לתקן‪ .‬למחרת בבוקר‬
  ‫לימדתי אותו לכל המדריכים שבאו למשק הפועלות‪ ,‬וכמה ימים אחרי כן‬

                                    ‫היה השיר כבר נפוץ בכל ארץ ישראל‪.‬‬

                               ‫ֶז ֶמר ַה ְפּ ֻלגּ ֹות‬
             ‫מילים‪ :‬נתן אלתרמן‪ ,‬לחן‪ :‬דניאל סמבורסקי‪1938 ,‬‬
  ‫ֶאת ֶז ֶמר ַה ְפּ ֻלגּ ֹות ָנ ִשׁיר ָנא ְל ַמ ְז ֶכּ ֶרת‪ / ,‬אָ ֵפל‪ ,‬אָ ֵפל ַה ָוּא ִדי‪ַ :‬ה ִמּ ְשׁ ָמר‪ָ ,‬ה ֵכן! ‪/‬‬
    ‫ָה ְל ָכה‪ָ ,‬ה ְל ָכה ְפּ ֻל ָגּה ַבּ ַלּ ְי ָלה ְבּ ַשׁ ְר ֶשׁ ֶרת‪ָ / ,‬ה ְל ָכה ְפּ ֻל ַגּת ָשׂ ֶדה ָל ֵאשׁ ְו ַל ָמּ ֵגן‪// .‬‬
  ‫ַח ִכּי ָלנוּ‪ ,‬אַ ְר ִצי‪ְ ,‬בּ ִמ ְשׁע ֹו ֵלי ָה ַר ִי‪ַ / ,Ì‬ח ִכּי ָלנוּ ִבּ ְשׂד ֹות ַה ֶלּ ֶחם ָה ְר ָח ִבים! ‪ֶ /‬את‬
  ‫ְשׁל ֹום ַה ַמּ ֲח ֵר ָשׁה ָנ ְשׂאוּ ָל‪ַ Ì‬בּחוּ ַר ִי‪ַ / ,Ì‬היּ ֹום ֵהם ָל‪ Ì‬נ ֹו ְשׂ ִאים ָשׁל ֹום ַעל ָהר ֹו ִבים‪// .‬‬
  ‫פזמון‪ְ :‬פּ ֻל ָגּה – ֲע ִלי‪ֲ ,‬ע ִלי ָבּ ָהר ‪ְ /‬פּ ֻל ָגּה – ָכּב ֹושׁ ִתּ ְכ ֹבּ ִשׁי! ‪ִ /‬בּ ְמק ֹום ָשׁם ִאישׁ‬
  ‫ע ֹוד ‪Î‬א ָע ַבר‪ָ / ,‬שׁם ַי ַע ְברוּ ַהפּ ֹו" ִשׁים‪ְ .‬ל ַמ ַען ֵאם וּ ֵבן ָואָב ַהסּ ֹו ְל ָלה ָנ ִקי ָמה! ‪/‬‬

                     ‫ְפּ ֻל ָגּה‪Î ,‬א ַתּם‪Î ,‬א ַתּם ַה ְקּ ָרב ‪ְ /‬פּ ֻל ָגּה‪ָ ,‬צע ֹוד ָק ִדי ָמה! ‪//‬‬
  ‫ִכּי ‪Î‬א ַל ָשּׁ ְוא‪ ,‬אָ ִחי‪ָ ,‬ח ַר ְשׁ ָתּ וּ ָב ִני ָת‪ַ / ,‬ל ֶנּ ֶפשׁ ְו ַל ַבּ ִית ָלנוּ ִמ ְל ָח ָמה! ‪ /‬גּ' ֹו ָע ָרה‪,‬‬

                  ‫ֵתּל־ ָע ָמל‪ִ ,‬כּ ֶנּ ֶרת ַו ֲח ִני ָתה‪ַ / ,‬א ֶתּן ָלנוּ ְדּ ָג ִלים‪ְ ,‬ואָנוּ ַהח ֹו ָמה‪// .‬‬
  ‫ִכּי ‪Î‬א ָנשׁוּב אָח ֹור‪ְ ,‬ו ֶד ֶר‪ֵ Ì‬אין אַ ֶח ֶרת‪ֵ / ,‬אין ַעם ֲא ֶשׁר ִיסּ ֹוג ֵמ ֲח ִפיר ֹות ַח ָיּיו‪/ .‬‬
  ‫ָה ְל ָכה‪ָ ,‬ה ְל ָכה ְפּ ֻל ָגּה ַבּ ַלּ ְי ָלה ְבּ ַשְׁר ֶשׁ ֶרת‪ָ / ,‬פּ ַנ ִי‪ ,Ì‬מ ֹו ַל ְד ִתּי‪ ,‬ה ֹו ְל ִכים ִא ָתּם ַבּ ְקּ ָרב! ‪//‬‬

                                          ‫פזמון‪ְ :‬פּ ֻל ָגּה – ֲע ִלי‪ֲ ,‬ע ִלי ָבּ ָהר‪...‬‬

‫בעקבות הצלחת ' ֶז ֶמר ַה ְפּ ֻלגּ ֹות' נעשה כעבור חודשים ספורים הניסיון הראשון‬
‫לחבר המנון ל'הגנה'‪ .‬קריאת הקרב הבוטחת של פלוגת השדה שזה מקרוב הוקמה‪:‬‬
‫" ֲע ִלי‪ֲ ,‬ע ִלי ָבּ ָהר" לצלילי ההמנון היחידתי‪ִ ,‬דרבנה את ארגון ה ֵאם הוותיק‪ ,‬שכבר‬
‫היה קיים מזה ‪ 19‬שנים‪ ,‬לחבר המנון משלו‪ .‬סמבורסקי התבקש ֵאפוא להלחין‬
‫המנון גם עבור 'ההגנה'‪ ,‬וכדרכו לא היסס‪ ,‬לא התלבט וניגש ישר למלאכה‪" .‬אמרו‬
‫לי שאי אפשר להשאיר את 'ההגנה'‪ ,‬כוח המגן המרכזי ביישוב‪ ,‬ללא שיר המנון‬
‫שילהיב את המצטרפים לשורותיו"‪ ,‬סיפר לימים‪ ,‬ועם השלמת הלחנת השיר הוא‬
‫לימד אותו בבית מועצת הפועלים ברמת־גן‪ 20.‬הוא בחר להלחין את שירו של יעקב‬
‫ליכטמן )‪ְ ' ,(2004-1914‬שׂ ִאי ָל‪ Ì‬מ ֹו ֶל ֶדת'‪ ,‬המוכר גם בשורת הפתיחה שלו " ִמ ְמּר ֹו ֵמי‬
‫ַהר ָתּב ֹור ְו ִג ְל ֹבּ ַע"‪ ,‬שכן מצא בו את מה שכינה 'תכונות המנוניות'‪ .‬במיוחד משך את‬
‫ִלבו הצירוף 'שבועת אמונים למולדת' המופיע בשיר‪' .‬שבועת אמונים' היה מושג‬

‫‪ 19‬משק הפועלות היה בשטח החקלאי השומם שנמצא כיום בצומת הרחובות אד"ם ה ֹכּהן ושדרות‬
                                                                            ‫בן־גוריון בתל־אביב‪.‬‬

                                                                     ‫‪' 20‬עדות סמבורסקי'‪ ,‬עמ' ‪.356‬‬
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100