Page 262 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 262
262׀ 100ל'הגנה'
להווי ידוע כי זיכרון קולקטיבי אינו נוצר באופן טבעי או ספונטני ,כי אם מושפע
מגורמים תרבותיים ,חברתיים ,כלכליים ומעוצב בידי סוכני זיכרון רבים195.עם זאת
ההיסטוריון בן־ציון דינור ,העורך הראשי של ספר תולדות ההגנה ,עמד על גביית
עדותו של ִאכּר ,ומובאות מעדותו מצוטטות בספר תולדות ההגנה ,שהוא ספר
היסוד על תולדות הארגון 196.אָ ָבהִ ,בּתו של ִא ָכּר ,העידה שאביה לא סיפר לילדיו
על מעלליו הביטחוניים" .אבא לא היה איש אומר ודברים ,ובוודאי שלא רומם
ופיאר את עשייתו הביטחונית העשירה" 197,אמרה במבט לאחור .ייתכן שגם
להתבצרותו במע ֶטה השתיקה הייתה השלכה על מקומו המועט יחסית במפעל
ההיסטוריוגרפי.
אברהם ִא ָכּר הציוני הנלהב ,ספג את הציונות מאביו ,והקפיד להנחילה
לצאצאיו 198.הוא המשיך ביוזמותיו הביטחוניות גם בשנות ה־ 40ולאחר הקמת
המדינה .קצרה היריעה מלהרחיב על אודות מפעלו ההתיישבותי הנרחב לאחר
הקמת המדינה בהתגייסותו לאבטחת מושבי העולים ,יוזמתו לרכוש את בית אליהו
גולומב ולהפכו למוזאון 'ההגנה' 199,מעורבותו בהקמת 'בית הגדודים' באביחיל
ועוד.
אברהם ִאכּר הלך לעולמו בכ"ח בשבט תש"ם ) 15בפברואר (1980והובא
למנוחות בבית העלמין במושבו אביחיל .נראה כי מילות הפרידה של אביו ממנו
שעה שעלה ארצה" ,תקדיש את חייך למעשה בעל ערך" ,אכן היו נר לרגליו במשך
כל חייו.
195גלבר ,היסטוריה ,זיכרון ותעמולה ,עמ' ;321אודי לבל ,הדרך אל הפנתיאון :אצ"ל ,לח"י וגבולות
הזיכרון הישראל ,ירושלים :כרמל ,2007 ,עמ' .35
196עדות אָ ָבה איכר-אורג.
197שם.
198שם.
199ראו :יעקב שרת )עורך( ,משה שרת – יומן אישי ,ב ,תל־אביב :מעריב ,1978 ,עמ' .505-500