Page 127 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 127

‫בין 'השומר' ל'הגנה' ׀ ‪127‬‬

‫ִהקשתה על המושבות להמשיך לממן את הוצאות שמירתן‪ ,‬שעלו במידה ניכרת‬
‫בשנים הקודמות בעיקר בשל הגידול בשכר השומרים‪ 26.‬לאחר חשיפת רשת‬
‫הריגול של ניל"י באוקטובר ‪ 1917‬ניצלו השלטונות את ההזדמנות ו ִהגלו גם חלק‬
‫מאנשי 'השומר' לטורקיה‪ ,‬אף כי 'השומר' התנגד בחריפות לדרכה של ניל"י ו ָח ַלק‬

                                           ‫עקרונית על פעילות הריגול שלה‪27.‬‬
‫לישראל ומניה שוחט הותר אומנם לצאת לחופשי ממקום גלותם כבר בראשית‬
‫‪ 28,1918‬אך רק כשנה לאחר מכן‪ ,‬בסוף אפריל ‪ 29,1919‬הצליחו לחזור לארץ‬
‫ישראל‪ .‬שני חבריו של שוחט לוועד 'השומר' כבר לא היו בין החיים – פורטוגלי‬
‫נהרג מפליטת כדור מאקדחו בינואר ‪ ,1917‬וגלעדי מת בנובמבר ‪ 1918‬ממחלת‬
‫השפעת הספרדית‪ .‬את יתר חברי האגודה מצא "מפוזרים ומפורדים‪ .‬מי בגדוד‬
‫הארץ ישראלי ]מהגדודים העבריים[‪ ,‬מי במשטרה‪ ,‬ואף עומדים על משמרתם‬
‫בקבוצת תל עדשים‪ ,‬בכפר גלעדי ]שני היישובים שהקים 'השומר'[ ובמקומות‬
‫אחרים"‪ 30.‬אלא שבתוך הפיזור והפירוד גם התקיימו או נוצרו מוקדים אפשריים‬
‫לשימור 'השומר'‪ ,‬שיקומו והתחדשותו‪ .‬לדוגמה‪ ,‬בין חברי 'השומר' החדשים‬
‫יחסית היו יצחק טבנקין‪ ,‬מראשי 'אחדות העבודה'‪ ,‬אליהו גולומב ודב הוז‪,‬‬
‫מצעיריה הבולטים של המפלגה וחיילים בגדוד הארץ־ישראלי‪ ,‬שביקשו לשנות את‬
‫מה שנראה להם כגישתו האליטיסטית והמתבדלת של 'השומר'‪ ,‬להרחיב את‬
‫שורותיו ולעגן אותו בקרב ציבור הפועלים ביישוב ובמסגרת הפוליטית העיקרית‬
‫של ציבור זה‪' ,‬אחדות העבודה'‪ .‬יוסף נחמני‪ ,‬מפעיליו הוותיקים של 'השומר'‪,‬‬
‫התגייס עם חברים נוספים באגודה למשטרת טבריה ויצר בתוכה תא פעיל ומשפיע‬

             ‫ברוח 'השומר'‪ ,‬שנתפס כדגם אפשרי למימוש בערים נוספות בארץ‪.‬‬
‫האסיפה הראשונה של 'השומר' שכונסה לאחר שובו של שוחט ארצה התקיימה‬
‫בתל־עדש )תל־עדשים( בימים ‪ 26-24‬ביוני ‪ 31,1919‬ובה התקבלה שורת החלטות‬
‫שנועדו להתוות את המשך דרכה של האגודה‪ .‬ניכר כי שוחט וּ ָותיקי 'השומר'‬
‫הקשיבו לטבנקין ולגולומב שהשתתפו באסיפה והביעו את דעתם‪ ,‬אולם‬
‫רעיונותיהם באו לביטוי בהחלטות באופן מסויג ומתחמק‪ ,‬יותר כ'מס שפתיים'‬
‫מאשר מתוך כוונה של ממש לקבלם ולהוציאם לפועל‪ .‬דוגמה בולטת לכך היא‬

             ‫‪ 26‬דינור )עורך(‪ ,‬סת"ה‪ ,‬א‪ ,1/‬עמ' ‪ ;271-269‬שוחט‪" ,‬שליחות ודרך"‪ ,‬ספר השומר‪ ,‬עמ' ‪.38‬‬
                                                                                   ‫‪ 27‬שם‪ ,‬עמ' ‪.47‬‬
                                                                                   ‫‪ 28‬שם‪ ,‬עמ' ‪.46‬‬

                                              ‫‪ 29‬שם‪ ,‬עמ' ‪" ;49‬לוח תאריכי 'השומר'"‪ ,‬שם‪ ,‬עמ' ‪.478‬‬
                                                            ‫‪ 30‬שוחט‪" ,‬שליחות ודרך"‪ ,‬שם‪ ,‬עמ' ‪.49‬‬

‫‪ 31‬כך לפי התיארוך שבהחלטות האסיפה‪" :‬החלטות אספת 'השומר'‪ ,‬כ"ו‪-‬כ"ח סיון ]תרע"ט[ בתל עדש"‪,‬‬
‫עמ' ראשון )העמודים בהחלטה אינם ממוספרים(‪ ,‬תיק ‪ ,IV-112-2‬ארכיון העבודה )להלן‪ :‬אה"ע(‪.‬‬
‫ברשימתו של שוחט על תולדות 'השומר' צוין תאריך שגוי‪ ,‬כ"א‪-‬כ"ד בסיוון )‪ 22-19‬ביוני(‪ .‬שוחט‪,‬‬

                                                           ‫"שליחות ודרך"‪ ,‬ספר השומר‪ ,‬עמ' ‪.51‬‬
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132