Page 21 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 21

‫ישראל גלילי‬

                        ‫ניצחון ההגנה∗‬

‫ההגנה העצמית‪ ,‬כמוה כהתיישבות החקלאית ותחיית השפה העברית‪ ,‬הייתה ילידת‬
‫רצון החיים והמלחמה לחיים של העם היהודי ופרי יקיצתו הלאומית והאנושית‪.‬‬
‫היה זה גילויה העז של ההוויה החדשה‪ ,‬שאותה החל העם היהודי מחולל בארץ‬

     ‫בחירתו‪ ,‬גם תנאי וסימן מובהק להיעשותו אומה קרקעית‪ ,‬בריאה ועצמאית‪.‬‬
‫גרעיניה הראשונים של ההגנה המאורגנת נזרעו בגולה ו ִשגשגו בארץ בראשית‬
‫גידולם באגודת 'השומר'‪ ,‬בימי השלטון העותמני‪ .‬בתקופת המנדט הבריטי‬
‫נתפתחה והייתה ל'ארגון ההגנה' – ברית עממית וחשאית‪ ,‬ברשותה של התנועה‬
‫הציונית וכנסת ישראל – תחילה בתפקיד של כוח עצמי למשמרת היישוב ובהמשך‬
‫הדברים לזרוע מבצעת משימות הציונות‪" :‬הכוח הצבאי של העם היהודי הבונה‬
‫את עצמאותו בארץ ישראל" )מתוך 'אושיות ארגון ההגנה העברי בארץ ישראל'(‪.‬‬
‫באש המלחמה הקשה עם ִצבאות הפלישה הערבית‪ ,‬החלה 'ההגנה' יוצאת מן‬
‫המחתרת וב ַפנות הבריטים את הארץ‪ ,‬ולאחר הכרזת העצמאות – ראתה אור ותהי‬

                                                       ‫לצבא ההגנה לישראל‪.‬‬
‫מבחינת התוכן הנפשי־הרצוני של היחיד‪ ,‬הייתה ההצטרפות ל'הגנה' עליה‬
‫מפחדנות לאומץ לב‪ ,‬מהשתמטות לאחריות אל גורל הקיום והעתיד‪ ,‬מתלות בהגנת‬

  ‫שליטים זרים להתגוננוּת עצמית – אבק־עם שנתלכד והתחשל בהוויה לאומית‪.‬‬
‫מבחינת הדרך לעצמאות המדינית‪ ,‬הייתה 'ההגנה' התגלמות ממשית של‬
‫אי־תלוּת עברית‪ ,‬עצמאות בטרם־מדינה‪ ,‬לא במליצה ובהפשטה אלא בעובדה‬
‫ניצחת – יצירת כוח עצמאי‪ ,‬בלתי תלוי בשלטון הבריטי בארץ‪ .‬מבחינת הקיום‬
‫הפיזי‪ ,‬הייתה 'ההגנה' הכוח שהציל את היישוב מהשמדה; ואכן‪ ,‬משהגיע תורן של‬
‫המערכות המכריעות‪ ,‬הן עם השלטון הבריטי והן עם צבאות הפלישה‪ ,‬הייתה‬

                                                        ‫'ההגנה' לחיל מנצח‪.‬‬

‫∗ ישראל גלילי‪" ,‬נצחון 'ההגנה'" )‪ ,(1952‬במוקדי עשיה והכרעה‪ ,‬עריכה‪ :‬שלמה דרך‪ ,‬תל־אביב‪ :‬הקיבוץ‬
                                    ‫המאוחד‪ ,‬יד טבנקין ומרכז ישראל גלילי‪ ,1987 ,‬עמ' ‪.146-141‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26